Jelentősen visszaesik az üzleti életben a személyes találkozók száma
Pár hónap alatt közel tízszeresére nőtt a Teams használata, a Zoom majdnem hétszeres bővülést ért el – ezek a számok is jól érzékeltetik, mekkora karriert futottak be az elmúlt időszakban a kommunikációs szoftverek. Kiemelt szerepük lehet a következő években is, a személyes üzleti találkozók aránya ugyanis várhatóan jelentős mértékben csökken majd.
A legjobban sikerült nyaraláson készült szuper fotó, egy közismert épület belseje, vagy egy lélegzetelállító természeti látványosság – valószínűleg a legtöbb irodai dolgozó, aki hónapokra otthoni munkavégzésre kényszerült, találkozott ilyen háttérképekkel és valószínűleg saját maga is használt hasonlókat, hogy így dobja fel a videókonferenciák hangulatát, vagy egyedivé tegye saját bejelentkezését.
A koronavírus-járvány egyik legszembetűnőbb hatása lett, hogy kisebb-nagyobb mértékben szinte mindenkinek szakértővé kellett válnia a csoportos virtuális megbeszéléseket támogató szoftverek használatában és persze a gyártók is nagyon hamar ráéreztek a lehetőségre, és gőzerővel fejlesztették az olyan kiegészítő funkciókat, amelyeknek köszönhetően a vicces, vagy éppen meghökkentő, egyedi hátterek megjelenhettek a munkahelyi megbeszélések során a képernyőkön, és megvalósulhattak több tucat, vagy akár több száz fős konferenciahívások is, például a felsőoktatásban.
Drasztikus növekedés
A távmunkára és digitális oktatásra történő átállás egészen elképesztő növekedést hozott a kommunikációs szoftverek esetében. Az Aternity nevű, a digitális élmények elemzésével és javításával foglalkozó cég felmérése alapján a Microsoft Teams használata 2020. február 17. és június 14. között 894 százalékkal nőtt, míg a Zoom esetében 677 százalékos bővülést mértek.
Vagyis a korábban jelentős fölénnyel vezető Skype for Business sokat veszített piaci részesedéséből, és az Aternity azt prognosztizálta, hogy a Teams – vagyis egy másik Microsoft-megoldás – valószínűleg át is veszi a vezető helyet ebben a szegmensben. De látványos fejlődést tudott felmutatni a Cisco Webex alkalmazása is, a cég közlése szerint az ezen keresztül lebonyolított különböző hívásokban áprilisban már 500 millióan vettek részt, és összesen 25 milliárd percig használták.
Nagy kérdés, hogy mit hoz a jövő a csoportmunkát, illetve a kommunikációt támogató szoftvereknek. A munkavállalói és munkáltatói visszajelzések alapján nagyon valószínű, hogy az irodai munkában nem áll vissza a helyzet a járvány előtti időszakra, vagyis a jövőben is szükség lesz ezekre a megoldásokra, persze, nem feltétlenül ekkora intenzitással.
A Gartner prognózisa szerint egyébként drámaian csökkenni fog az elkövetkező néhány évben az üzleti kapcsolattartásban a személyes jelenléttel járó találkozók száma. A kutatócég előrejelzése szerint míg a pandémia előtti időszakban az ilyen üzleti események mintegy 60 százalékban személyes találkozással jártak, addig 2024-re az ún. kontakt találkozók aránya mindössze 25 százalék lesz.
Megoldásra váró kihívások
A Gartner felmérte azt is, hogy a kommunikációs szoftverek piacára milyen hatással lesz a megváltozott helyzet. Elemzésük szerint a felhőalapú konferenciamegoldások esetében idén majdnem 25 százalékos bővülés jöhet, ugyanakkor továbbra is egy viszonylag kis szegmensről beszélhetünk. Míg tavaly világszinten 3,3 milliárd dollárt költöttek ilyen rendszerekre a vállalkozások, addig idén ez az összeg 4,1 milliárd dollár körül alakulhat.
A március-áprilisi események azt is jól megmutatták, hogy melyek azok a területek, ahol fejlődésre van szükség ezeknél a szoftvereknél. Szinte mindenki szembesült azzal, hogy időnként akadozott a hang, elment a kép, esetleg megszakadt a kapcsolat. A távmunkára és digitális oktatásra történő átállás során akkora terhelést kaptak a távközlési hálózatok, ami rontotta a kommunikációs szoftverek felhasználói élményét is, épp ezért érdemes elgondolkodniuk a gyártóknak, hogy milyen eszközökkel lehet kezelni ezt a problémát.
A másik fontos kérdés a biztonság, ami a tűzoltás-szerű átállás során talán kevesebb figyelmet kapott, de a helyzet normalizálódásával kulcsfontosságú lesz, hiszen az IT-biztonsági cégek jelentéseiből jól látszik, hogy a kiberbűnözők is meglátták a lehetőséget a járvány miatti megváltozott helyzetben, és kifinomult támadásokkal igyekeznek behatolni a vállalati rendszerekbe, amihez például jó „kiskapukat” kínálhat a távmunka.
2020. okt. 02.