Az otthoni munkának nemcsak napos oldalai vannak (nem kell többé reggel a dugóban állni, a munkahelyen unalmas dolgokat csinálni), hanem árnyoldalai is. Ki kell alakítanod a szokásaidat, meg kell tervezned a munkádat és bizony mindenkinek a legrosszabb főnöke: saját maga Most ahhoz adok ötleteket, hogy tényleg csak napi 2 órát kelljen munkával töltened.
1. Ne hagyd magad elkalandozni!
Ha az ember szellemi munkát végez, akkor fennáll a veszély, hogy munka közben jön valami szuper új ötlete és máris nekiáll utánanézni a neten, aztán eszébe jut, hogy éppen dolgozott és vissza kéne térni az előző munkához, de mi is volt az? Tipikus, amikor mondjuk a weboldalad dizájnját babrálod, de szétesik az oldal, nekiállsz megkeresni a megoldást és órákig böngészgeted a fórumokat a válasz iránt, de közben megtalálod a választ egy korábbi problémádra és gyorsan meg is oldod azt
Az elkalandozás nem vezet semmi jóra, kénytelen vagy megregulázni a szellemi potenciálodat: legyen egy jegyzettömböd, vagy firkálós könyöklőd az íróasztalodon, amire ezeket az ötleteket gyorsan fel tudod firkantani. De jó megoldás a Jegyzettömb is, nekem alapból ki van téve Windowsban a Tálcára, így egy klikkel elérem, belegépelem az ötletet és elmentem egy direkt erre szolgáló mappába. Régebben sokáig használtam Post-it szoftvert is, ami kis sárga cetliket tesz ki a Windows asztalra tele az ötleteiddel, de sokan esküsznek az állandóan nyitva levő mind map szoftverre is, ez főként akkor jó, ha állandóan egy projekten jár az eszed, így ugyanabba az egy dokumentumban kell csak dolgoznod. A számítógépes jegyzetelés azért jobb, mint a kézi, mert itt a linkeket is kapásból el tudod menteni, kézzel azért nehezebb őket kiírkálni.
2. Ne kapkodj!
Tudtad, hogy a többfelé figyelés (magyarul multitasking :)) csökkenti az IQ-t? Ha a honlapodat bütykölöd, blogbejegyzést írsz vagy videót készítesz, közben ne legyen nyitva az e-mail, a Twitter, az MSN, a Skype és minden más. Kapcsold ki őket!
Ha meg akarsz szabadulni az önállóan induló szoftverektől:
Skype-nál az Eszközök -> Beállítások ->Általános beállítások alatt kapcsold ki a “Skype indítása a Windows-al együtt” opciót
MSN-nél az Eszközök -> Beállitások -> Preferences fül alól szedd ki mind a 8 pipát
A többi szoftvert el se indítsd Elég napi 1-2-szer e-mailt nézni (haladóknak: a céges e-maileket nézesd át egy asszisztenssel, a sablonleveleket válaszoltasd meg, és csak a valóban számodra fontosakat küldjék át hozzád, ezzel akár órákat spórolhatsz meg naponta sok levél esetén)
3. Rakj rendet minden nap néha!
és ne felejts el a dolgozóban is takarítani Ne legyen nálad is ilyen rendetlenség, mint nálam: (Tudod, aki nem tudja, tanítja :D)
De legalább a kábeleket tüntesd el az asztalodról kábelrengetegben tényleg nem jó dolgozni (tipp: a Lidlben lehet kapni ilyen kis kerek dobozt, amibe fel tudod tekercselni a felesleges kábeleket)
4. Legyenek kéznél a legfontosabbak!
– azok a könyvek, amikbe néha munka közbe bele kell nézned,
– egy golyóstoll a jegyzeteléshez,
– jegyzettömb és post-it a gyors jegyzetekhez (vagy nagyon offline ügyek intézéséhez)
– a hosszabbító, hogy azonnal be tudd dugni a laptopodat/mobilodat, ha merül,
– a telefonodat mindig ugyanott tartsd, hogy ne kelljen folyton keresgélni, hol csörög,
– legyen külön helye az iratoknak, leveleknek, ne vesszenek el a papírhalomban
5. Tarts pihenőket – gép nélkül!
Hiába van sok időd dolgozni, a szellemi munka fárasztó: átlagosan 2 órán át tudunk egy dologra figyelni utána már lankad a figyelem. Persze, ha egy téma nagyon foglalkoztat, és éppen a nyakadon ül a múzsa, akkor többet is tudsz dolgozni rajta fáradtság nélkül, de ez nem megy minden egyes nap. Tehát tessék legalább két óránként pihenni! De nem ám úgy, hogy kávéval a kezedben nekiülsz megnézni, mi történt a Twitteren, amíg te nem dolgoztál, se nem a hírportálokat böngészve, hanem minimum 15 perc (de inkább fél óra) pihenést tarts gép nélkül! Ennyi idő alatt akár még sétálhatsz is egyet vagy sportolhatsz, vagy leülhetsz újságot olvasni (én néha zongorázni szoktam :))
6. A jó kezdet nagyon fontos!
Soha ne az e-mailekkel és a telefonokkal kezdd a napot, először mindig azt a feladatot csináld meg, ami a legnagyobb koncentrációt és odafigyelést igényli – levelekre válaszolgatni, linket építeni az ebéd utáni kómában is lehet Ha a nap legfontosabb feladatát az e-mailek utánra halasztod, akkor előfordulhat, hogy csak délben jutsz hozzá, akkor viszont már kevés az idő ebédig, ezért elhalasztod délutánra, akkor viszont már vége a napnak, rövid az idő, nem érdemes belekezdeni – így halasztódnak el a nagyon fontos feladataid az egyik napról a másikra.
7. Tervezz!
Sokan nem tervezik a munkájukat. Kezdetben én sem terveztem, mert két kisgyerekem volt, kevés időm, és azt a keveset nem tervezésre akartam fordítani, hanem megvalósításra. Amikor azonban már láttam, hogy működik ez az egész “vállalkozósdi”, akkor bizony nekiálltam időterveket készíteni. Mivel két kisgyerek is segítette a vállalkozás indulását, szem előtt tartottam az alábbiakat:
– minden napra kevesebb munkát terveztem, mint amennyit meg tudok csinálni, így felkészültem a váratlan helyzetekre is (nem alszanak a gyerekek, betegek lesznek stb.)
– minden napra terveztem valami feladatot, de igyekeztem úgy dolgozni hét közben, hogy a hétvégék szabadok legyenek,
– mindig akkor dolgoztam, amikor a gyerekek aludtak, és akkor terveztem, amikor ébren voltak, a kockás füzetbe dátumokat írogatni a játszótéren is lehet,
– hangfelvételt és videót ne próbálj meg úgy csinálni, hogy otthon vannak a gyerekek, idővel még akkor is megjelennek, ha valaki vigyáz rá, hogy ne zavarjanak téged
8. Gondolkodj projekt-szerűen!
Az online világ, a technológia és a marketing sokat változik egy év alatt, ezért éves tervet csak nagy vonalakban szoktam készíteni, tehát azt írom le, melyik hónapban milyen újdonságot tervezek, mit fogunk bővíteni, merre fogunk fejlődni. Havi-heti-napi lebontású feladatterveket viszont az éves tervbe felvett projektek alapján készítek. Ha pl. Január-február közepéig van beírva egy kampány, akkor azt napi feladat szinten megtervezem, de a február végét még nem tervezem meg. Közben jöhet egy új ötlet vagy egy új eszköz, ami mindent felborít. Amikor tavaly december végén idei tervet készítettem, abban még nem volt benne a Facebook, és voltak olyan partnereim, akiket akkor még egyáltalán nem ismertem, most meg napi szinten együtt dolgozunk.
9. Változtass helyet néha – ne csak mindig otthonról dolgozz
Az otthoni munka magányos elfoglaltság – elvileg. Keresni kell a kapcsolatokat más online dolgozó emberekkel, mastermind csoportokat kell alakítani, napi szinten kommunikálni egymással, találkozni. Inspiráló lehet, ha néha nem csak otthon dolgozol, hanem a laptopoddal beülsz egy kávéházba dolgozni, mint a neonomádok. Ha nagyon nem bírod a magányt, akkor össze lehet másokkal is állni közösen irodát bérelni.
10. Ergonómia
A kényelmetlen szék, az ínhüvelygyulladást okozó egér, a könyöködet szétnyomó asztal – mindez nem tűnik fel, amíg csak napi fél órát tudsz a gép előtt tölteni. Amint viszont naponta több órát gép előtt dolgozol, azt veszed észre, hogy fáj a hátad, érzékeny a könyököd, megfájdult az ujjad és romlik a szemed…
Kézbetegségek ellen (asztal által szétnyomott könyök, a sok egerészéstől fájó csukló) jó megoldás a szilikon könyök- és csuklótámasz, így néz ki:
A ergonomikus szék mindenkinek mást jelent, van aki szereti pl. a térdeplős széket, van, aki a támlásra esküszik, én meg a támla nélkülire. Ha nem akarsz széket cserélni, az is jó megoldás, ha a helyszínt változtatod és a helyszínt változtatod és a lakás különböző pontjain más-más széken és testhelyzetben dolgozol. Ha sokat ülsz egyhelyben, a sport is sokat segíthet: a jóga, az úszás, a gerinctorna, a Pilates is jót tesz (de ha órákra nem tudsz járni a gyerekek mellett, akkor sem történik semmi, ha videóra tornászol, a gyerekek nagyon fogják élvezni :)) A masszázs is jótékony hatású, de ha nem fér bele az idődbe, lehet kapni nyakmasszírozót, ami pont azon a ponton rezeg, ahol a monitortól megfájdul a nyakad (2000 Forintért vettem valamelyik illatszerboltban, nagyon jó kis találmány :))
+1 Speeeeed
A hatékonysághoz tartozik az is, ha a géped rendben van: nem lassul, nincsenek rajta felesleges alkalmazások, rendben tartod a fájlokat. ha többen használjátok a gépet a családban, csináljatok mindenkinek külön fiókot, így biztosíthatod magad affelől, hogy a gyerekek nem törlik ki véletlenül a dokumentumaidat és nem kell más fájljai között keresgélned a sajátjaidat.
Semmiképp ne próbálj ősrégi, lassú (neadjisten modemes) internetkapcsolattal honlapot építeni, mert nagyon lassan fog menni. Persze mindenki a családi gépen, a meglevő internetkapcsolattal kezdi a munkát (én is a régi gépünket nyúztam), de -ha komolyan gondolod- az első befektetéseid között legyen egy saját gép és egy gyors internetkapcsolat, mert enélkül kínszenvedés lesz a munka.
Vida Ági | 2009