Hetek óta dolgozunk rengetegen otthonról: új kerékvágások mentén, de haladunk, mindenki kezdi felvenni a ritmust. Két HR-est kérdeztünk arról, milyen volt az átállás a gyakorlatban.
Réffi Veronika, a Graphisoft SE HR generalistája arról mesélt, hogy jelenleg a kiválasztást, interjúztatást is digitális megoldásokkal intézik: „Teamsen keresztül interjúztatunk, az e-mailben most nem a címünk és az időpont szerepel, hanem egy meghívó linket küldünk, ezen a linken keresztül tudnak a jelöltek az interjúhoz csatlakozni. Minden résztvevő ugyanúgy tud részt venni a beszélgetésben részünkről, mint eddig, személyesen. A teljes interjú élményből némileg elvesz az, hogy nem látom az alanyt tetőtől talpig, nehezebb megfigyelni a testbeszédet, de ezt leszámítva meglepően jól működik, és vettünk is már így fel munkavállalót.”
Nemcsak a személyes beszélgetés, hanem a szakmai képességek felmérése is új módszerekkel történik: „Ha próbafeladatokra kerül a sor, arra is van megoldásunk: screensharinggel oldjuk meg a programozói feladatokat, C++ és GDL fejlesztői pozíciók esetén is használtuk már ezt a módszert. Az egyetlen, ahol nem egyszerű a digitalizáció, az a rajzolási feladat, ahol a térlátást vizsgáljuk. Nem indulhatunk ki abból, hogy a jelöltnek lehetősége van két monitoron követni az eseményeket, vagy feltételezni, hogy rendelkezik ennek megfelelő eszközzel.”
Napindítóktól a pénteki CEO bejelentkezésig
Korábban az otthoni munkavégzés inkább eseti jelleggel merült fel a munkavállalók körében, a járványhelyzetre való tekintettel azonban már mindenki otthonról dolgozik. „Az első 1-2 nap voltak nehézségek, de már az első héten beálltunk a normális működésre: úgy tűnik, az emberek hálásak, hogy a vezetőség figyelembe vette az emberek egészségügyi biztonságát, és úgy döntött, hogy dolgozhatunk otthonról. A CEO péntekenként videós bejelentkezést tart, pár percben tájékoztat bennünket a fejleményekről, megköszöni a munkánkat. Csapatonként eltérő, hogy ki mennyi megbeszélést tart, a fejlesztésben eddig is gyakori volt, hogy a vezetők egyesével egyeztettek csapattagjaikkal. Az én csapatomban 9.30-as daily standup-ok vannak, ahol nemcsak a feladatokra koncentrálunk, hanem arról is beszélünk, kinek milyen volt az előző napja, milyen lesz aznap.
Azt tapasztaljuk, hogy az egész vállalat kiemelkedően tudott alkalmazkodni a jelen helyzethez. A vezetők kellő odafigyeléssel és inspirációval tartják össze a csapatukat és segítenek a lehető legkönnyebben venni az akadályokat. Cégünk alkalmazkodik ahhoz, hogy vannak dolgozóink, akik kicsi gyerekekkel vannak otthon vagy idősebb családtagokról gondoskodnak, őket igyekszünk támogatni. Szerencsére a hatékonyságunk sem esett vissza, a munkavállalóink otthon is motiváltak maradtak a munkavégzésre. Nem egyedüli eset, hogy a csapatok munkaidőn kívüli online elfoglaltságot is szerveznek maguknak, hogy mindenki átvészelje ezt a szociálisan is megterhelő időszakot, ne érezzék magukat magányosnak. Úgy vélekedünk, hogy ebben a különleges helyzetben zajló munkanapjaink kellő tanulsággal szolgálnak arra, hogy a jövőbeni, választható home office szituációkat a lehető legnagyobb produktivitással végezzük.”
Kommunikáció minden csatornán
A Netpincér HR vezetője, Váradi Csilla is arról számolt be, hogy gördülékenyen ment az átállás:
“A csapat motivált és lelkes, igyekszünk folyamatosan kommunikálni velük. Egyes csapatok már korábban átálltak az agilis működésre, aminek köszönhetően gyorsan le tudunk reagálni ehhez hasonló gyorsan változó helyzeteket is. Ezeknél a csapatoknál alap már, hogy naponta beszélnek egymással korábban személyesen, míg most videókonferencia keretében. Emellett megosztjuk a kollégákkal a legfrissebb eseményeket és történéseket több csatornán is, eddig írásban e-mailen és Slack-en. Valamint e héttől fogva 1-2 heti rendszerességgel videóhíváson keresztül Patai Zoltán ügyvezető fog beszélni arról, hogy hogyan is kezeltük eddig a koronavírus miatt kialakult helyzetet, és mik a terveink még a következő hetekre vonatkozóan.
Mi azt tapasztaltuk, hogy ránk, mint szolgáltatóra most nagyon nagy felelősség hárul, hisz sok étterem fennmaradása tőlünk is függ. Szeretnénk segíteni társadalmi szinten is, és ez az összefogás mindenkit megérint és mindenki extrán odateszi magát.”
Ilyenkor is fontosak a visszajelzések
Tervezik, hogy a megváltozott körülményekhez igazodva tudatosan és rendszeresen követik a csapatok és a munkavállalók hangulatát, keresik a problémákat és a megoldásokat:
“Eddig is rendszeresen kértük a kollégákat, hogy adjanak nekünk visszajelzést a cég működésével, vezetésével és saját munkájukkal kapcsolatban. Most ezt kiegészítve tervben van egy további, még sűrűbbre tervezett munkavállalói elkötelezettség felmérés, mely feltárná, hogy ki hogyan érzi magát, és azt is, hogy hol vannak problémák és elakadások. Ezen és a belső kommunikáción most dolgozunk.”
Ahogy a fentiekből kiderül: most különösen fontos az odafigyelés és az empátia, a tiszta, világos kommunikáció. Rengeteg tanulsággal szolgálhat később ez az intenzív időszak, talán a rugalmas munkavégzés irányába is könnyebben mozdulunk majd. Addig is: figyeljünk oda egymásra, és #maradjunkotthon!
2020.04.14.